Ochranu osobních údajů známe všichni. Jedná se o nařízení ministerstva vnitra, na základě kterého v dnešní době není možné např. pořizovat fotografie nebo video záznamy bez předešlého souhlasu zúčastněných osob. Jak to ale je v oblasti online marketingu? Jsou naše data chráněna?

GDPR v digitálním světě

Je více než jasné, že osobní údaje dnes tvoří ekonomickou hodnotu pro digitální trh, a to především pro online prostředí, jako jsou sociální sítě, online marketing, vyhledávací sítě a mnoho dalšího. Pro online marketing má ochrana osobních údajů své silné i slabé stránky. Za výhodu můžeme považovat možnost pro nastavení interních procesů marketingových strategií, jak s osobními údaji našich klientů efektivně pracovat a jak využívat pouze typ dat, která jsou nezbytně nutná pro marketingové účely. Pro zákazníky neboli uživatele internetu to také znamená zvýšenou ochranu osobních údajů proti zasílání nežádoucích nabídek či sledování na e-shopu nebo webu firmy.

Je nutné zmínit, že cílená internetová reklama slouží zákazníkům jako přínosný informační zdroj, protože dokáže zobrazit reklamy, které úzce souvisí s jejich potenciálními a jedinečnými zájmy. V některých případech je tak v praxi dobrovolné sdílení osobních údajů provázeno formami propagace nebo výslovnými odměnami. 

Cookies má rád každý, nebo ne?

Není cookies jako cookies. Marketingové cookies můžeme označit jako malé kousky informací, které jsou uchovávány v podobě jednoduchých textových souborů a umístěny v počítači uživatele na jeho internetové síti. V souvislosti s využíváním marketingových nebo analytických nástrojů (Google Analytics, remarketing atd…) je potřeba ošetřit souhlas, nebo poskytnout zákazníkům informační povinnost. Ten se provádí nejčastěji pomocí tzv. cookie lišty, která návštěvníka informuje o způsobu zpracování osobních údajů během jeho návštěvy webových stránek nebo e-shopu.

V rámci cookie lišty je možné také doplnit nastavení preferencí neboli třetích stran, které budou návštěvníka v době prohlížení webových stránek sledovat. Pro řadu webových stránek nebo e-shopů v případě online marketingu je třeba přistupovat individuálně. Každý totiž může využívat jiné služby, pro které platí jiné opatření a podmínky. 

E-mailový marketing

E-mailové adresy zákazníků jsou pro marketéry jedním z nejvýznamnějších osobních údajů jak pro obchodní, tak pro marketingové účely. Pro e-mailový marketing je však důležité mít v pořádku seznam kontaktů a jejich schválení o zařazení do “mailingových” listů. Ty musí mít evidovaný souhlas u každého uživatele s jejich zařazením. Aby mohl být zařazený uživatel do seznamu odběratelů, je potřeba mít jeho souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Pro rozesílání newsletterů a nabídek doporučujeme využít některou z externích služeb pro rozesílání hromadných emailů, jako je Ecomail nebo Mailchimp.

 

A jak to mají sociální sítě?

V posledních letech se velice rozrostl význam reklamy a marketingu také na sociálních sítích jako je například Facebook a Instagram. Tyto dvě sítě jsou dnes nejvíce využívané. Přestože se jedná o nástroj komunikace mezi lidmi, najdete zde také spoustu reklamního materiálu. Proto je třeba brát v potaz ochranu osobních údajů také na těchto sítích.

Společnost Meta, pod kterou se řadí obě sociální sítě, sbírá data o svých zákaznících pomocí Facebook pixelu, který je nejdůležitější stavební prvek pro reklamní kampaně firem. Zákazníci nebo uživatelé Facebooku by však měli být informováni o tom, jaké osobní údaje jsou zpracovávány a jakým způsobem.