Black Friday neboli černý pátek se stal velice oblíbenou marketingovou akcí pro většinu firem či podnikatelů. Jedná se o den, během kterého padají ceny na minimum. Obchodníci využívají slev a vznikají ty nejvýhodnější akční nabídky. Při rapidním růstu energií a v podstatě veškerého zboží a služeb jsou akční nabídky a slevy příjemným obdobím. Black Friday však nebyl odjakživa pouze marketingovou záležitostí a dnem, kdy můžeme nakoupit spoustu věcí za málo peněz. 

Kde se vzal černý pátek a proč je černý, když není černý?

Pojem Black Friday byl poprvé vysloven a uveden ve spojitosti s hospodářskou krizí v USA. V roce 1869 došlo na americkém trhu se zlatem k naprostému propadu. V té době neměl tento pojem nic společného s nakupováním. 

“Nákupní den” se však více spojuje s rokem 1929, ve kterém došlo k největšímu krachu na newyorské burze. Obchodníci začali na burze beznadějně nabízet své zboží za minimální ceny, aby si alespoň něco málo vydělali a získali zpět alespoň zlomek svých nákladů. Díky tomu se začal používat termín “černý”, jelikož tyto dny byly pro obchodníky doslova noční můrou. 

Amerika vs. Česká republika

Black Friday je nejvíce populární právě v Americe. Některé státy mají v tento den dokonce volno. Lidé se tak mohou naplno věnovat nákupní horečce. Mnohdy čekají i celou noc ve frontách před oblíbenými markety. Černý pátek připadá každoročně na čtvrtý pátek v měsíci listopadu, tedy na první pátek po americkém Dni díkůvzdání. 

V České republice se tento den stává rok od roku velice oblíbeným.  Pravdou je, že se u nás rozmohl takový nešvar. Obchodníci využívají Black Friday k umělému navyšování cen a nabízejí tak slevy, které nejsou skutečnými slevami. S tímto se postupně vyrovnáváme. V poslední době se objevuje více obchodníků a firem, které poskytují svým zákazníkům sice menší slevu, ale reálnou. Černý pátek se tak částečně stal jedním z marketingových nástrojů jak přilákat nové zákazníky a stálé si udržet a “poděkovat” jim touto cestou za jejich loajalitu. Někteří prodejci dokonce nabízejí slevy nejen v pátek, nýbrž dělají týdenní akci “Black Week”. Největší slevy se většinou týkájí oblečení a elektroniky. Díky tomu je konec listopadu vhodným načasováním pro nakupování vánočních dárků. 

Věděli jste, že prvním prodejcem, který odstartoval Black Friday v České republice, byl internetový e-shop s elektronikou ALZA? 

Na závěr rada pro všechny obchodníky a e-shopy: chovejme se k zákazníkům korektně a férově. Je to jediná udržitelná a správná cesta k dlouhodobému profitu. Ať jsou tyto dny pro všechny příjemným zpestřením předvánočního času či získáváním nových zákazníků a hlavně – ať nás to všechny baví! To by mělo být hlavním poselstvím všech marketingových akcí.